, ,

کنترل سرمازدگی باغات انگور دراستان آذربایجان غربی

اکثر درختان میوه منطقه معتدله در معرض یخبندان زمستان یا سرما زدگی زمستانه و بهاره قرار می‌گیرند که این امر موجب خسارت‌های شدید اقتصادی می‌گردد. مقاومت در برابر سرما به عنوان یک پدیده و ابزار کمکی برای جلوگیری از بروز خسارت ناشی از سرما از نظر باغداران از اهمیت اساسی برخوردار است. در این رابطه شرکت دانش بنیان نانوفناور پژوهش مرکزی (بیوزر) اقدام به تولید محصولات کودی اختصاصی چالکود جهت تغذیه و افزایش مقاومت درختان به شرایط محیطی( از جمله سرمازدگی) کرده است.

چالکود که از مهمترین ارکان تغذیه‌ای درختان می‌باشد می‌تواند در جلوگیری و جبران خسارت سرمازدگی نقش مهمی ایفا کند.

طی گزارشات و مشاهدات متعدد، در زمستان با استفاده از چالکود در قسمت سایه انداز گیاه توسط کودهای بیوارگانیک باغی، سیومیک و فرومیک علاوه بر افزایش افزایش مقاومت درختان انگور در مقابل سرما زدگی، عملکرد محصول تاکستان نزدیک به 40 درصد افزایش نشان داد. این اطلاعات از مناطق مختلف ایران نظیر کرمان و مشهد در مورد درختان میوه دیگر نیز گزارش شد.

کودهای تکمیلی:

علاوه بر چالکود کود، استفاده از کود کلات ZFM دو نوبت محلول پاشی یک نوبت در زمان متورم شدن جوانه‌ها و دیگری در زمان ریختن شکوفه‌ها تاثیر بسیار زیادی در افزایش مقاومت و جبران خسارت سرمازدگی در درخت انگور دارد به طوریکه درختانی که صد درصد آسیب دیدگی سرما داشتند حدود 70 درصد برگشت گل‌ها و تبدیل آنها به میوه را شاهد بودیم و میزان محصول، کیفیت و رنگ انگور نسبت به درختان شاهد رشد 40 تا 50 درصدی را نشان داد.

 استفاده از 20 کیلو سولوپتاس دو هفته قبل از برداشت جهت غلیظ شدن شیره آوند آبکش اثر مطلوبی در کیفیت و کمیت محصول و مقاومت درختان در برابر سرمای آخر فصل داشت به طوریکه محصول بدست آمده از تاکستان‌های تحت تیمار با سولوپتاس بیوزر، 37 درصد افزایش محصول نسبت به درختان شاهد و برداشت سال قبل را نشان داد. یکی از کارهای مهم که در اورمیه انجام می‌شود داربست کردن انگور است به دلیل سرد بودن سطح زمین نسبت به بالای داربست کمک بزرگی به جلوگیری از سرمازدگی می‌کند.

  • کود بیوارگانیک شرکت بیوز حاوی ماده آلی و عناصر ریز مغذی مورد نیاز برای گیاه می‌‎باشد و جایگزین مناسبی برای کود دامی می‌باشد.
  • کود کلات ZFM شرکت بیوزر ترکیبی از عناصر ریز مغذی مورد نیاز برای گیاه می‌باشد که کلیه عناصر مورد نیاز را در یک کود جمع کرده است.
  • فرومیک کودی است هیومیکی حاوی مقادیر مناسب آهن که علاوه بر کمبود آهن گیاه، نیاز غذایی آن را نیز تامین می‌کند.
  • کود سیومیک ترکیبی از هیومیک اسید و جلبک دریایی است، که با فراوری انجام شده کارائی بالایی یافته است. حاصلخیزی خاک (بهبود ساختمان خاک) افزایش قابلیت نگهداری آب درخاک توسط این کود انجام می‌شود.
Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *