,

منابع نیتروژن در خاک

مقدمه

خاک، ذخیره اولیه تمام عناصر غذایی را که برای گیاهان فراهم می ­نماید، از مواد مادری خود به ارث می ­برد. هوادیدگی سنگ ­ها با گذشت زمان، مجدداً منبع قابل دسترس بیشتر عناصر غذایی را تأمین می­ نماید. اما هوادیدگی سنگ ­ها، به ویژه هوادیدگی سنگ ­های آذرین، در تأمین نیتروژن قابل دسترس نقش زیادی ندارد. سنگ ­های آذرین، حاوی غلظت های بسیار کمی از این عنصر می­ باشند.

سنگ ­های رسوبی، حاوی نیتروژن بیشتری هستند. تقریباً تمام نیتروژن خاک از گیاهان و حیوانات منشأ می­ گیرد، اما آن­ها منابع ثانویه محسوب می­ شوند. جو، منبع اولیه نیتروژن می­ باشد. احتمالاً نیتروژن اصلی خاک، به وسیله رعد و برق، تثبیت شده و توسط آب باران وارد خاک می ­گردد. در سال، تنها 11-5 کیلوگرم نیتروژن در هکتار از این طریق وارد خاک می­ شود که این مقدار در مقایسه با نیاز گیاه بسیار کم می­ باشد. هر چند، در برخی از نواحی ممکن است نیتروژن بیشتری از اتمسفر وارد خاک شود.

اشکال نیتروژن در خاک

نیتروژن آلی

مواد آلی خاک به ویژه ترکیبات هومیک، عمده­ ترین ذخایر نیتروژنی خاک برای گیاهان و ریز­جانداران به شمار می ­روند. تقریباً 95 درصد از کل نیتروژن در خاک به شکل ترکیبات آلی می­ باشد و مقدار کمی از این عنصر به شکل معدنی در خاک یافت می­ شود.

بخشی از ترکیبات آلی حاوی نیتروژن در برابر تجزیه میکروبی مقاوم بوده و نیمه عمری در حدود صد و حتی هزار سال دارند و بخش دیگر در طی چند روز تا چند هفته توسط ریز­جانداران به دی اکسیدکربن و نیتروژن معدنی تبدیل می­ شود.معمولاً لایه سطحی یک خاک زراعی حاوی 2000 تا 6000 کیلوگرم در هکتار نیتروژن آلی می ­باشد.

نیتروژن آلی، در ساختار پروتئین­ ها و دیگر مولکول ­های پیچیده قرار دارد. بخش زیادی از آن به شکل گروه ­های آمین که اجزاء تشکیل دهنده اسید­های آمینه و قند­های آمینه هستند، وجود دارد. بقیه آن به شکل حلقه و یا زنجیره­ هایی، به کربن پیوند می ­یابد. نیتروژن در یک گروه آمین، با یک کربن و دو اتم هیدروژن پیوند کووالانسی دارد. شش عدد از هشت الکترون در لایه بیرونی در این سه پیوند شرکت می­ کنند. دو الکترون باقی­مانده با یون هیدروژن دیگری پیوند برقرار می­ نمایند. به این ترتیب، یک مکان دارای بار مثبت به وجود می ­آید. این مکان­ های دارای بار مثبت با سطوح دارای بار منفی رس پیوند برقرار کرده و از این طریق موجب پایداری ساختمان خاک می ­گردند. این پیوند، همچنین سبب پایداری ترکیب آلی شده و آن را نسبت به تجزیه مقاوم­ تر می­ نماید.فعالیت میکروبی، به تدریج سبب تجزیه ماده آلی می­ شود.

گروه آمین

هنگامی ­که پیوند کربن با نیتروژن شکسته می ­شود، معمولاً یک گروه آمین، هیدروژن دیگری را جذب می ­نماید. گروه آمینی که بر اثر جذب یک هیدروژن، قبلاً دارای یک بار مثبت بوده است، به یک یون آمونیوم تبدیل شده و وارد محلول خاک می­ گردد. اگر گروه آمین دارای بار مثبت نباشد، یک مولکول آمونیاک آزاد می­ شود. اما این مولکول به سرعت یک یون هیدروژن را جذب نموده و به یون آمونیوم تبدیل می ­گردد. این فرآیند آزاد شدن یون­های آمونیوم از مواد آلی در حال تجزیه، آمونیومی شدن نامیده می ­شود.

نیتروژن معدنی

آمونیوم، نیترات ، نیتریت و آمونیاک، اشکال مهم نیتروژن معدنی در خاک می ­باشند و حاصل تجزیه هوازی ترکیبات آلی بوده و یا از طریق کود­های نیتروژنی به خاک افزوده می‌شوند. سه شکل اول نیتروژن، 2 تا 5 درصد از نیتروژن کل خاک را شامل می­ شوند. آمونیوم به علت دارا بودن بار مثبت می­ تواند با سایر کاتیون ­های موجود در مکان­ های تبادلی خاک مبادله شده و یا توسط کانی­ های رسی، تثبیت گردد. سایر گونه­ های نیتروژن غیر­آلی، نیتریت و نیترات هستند که فرآورده­ های نیتراتی شدن آمونیوم محسوب می ­شوند. نیترات، پایدار­ترین شکل نیتروژن اکسید شده خاک است و به علت پایداری نسبی آن، اکثر ترکیبات نیتروژنی تمایل دارند به نیترات تبدیل شوند. نیترات به علت دارا بودن بار منفـی در خاک جذب نشده و به راحتی همراه آب در خاک حرکت می­ کند.

نیتریت

     نیتریت محصول حد واسط نیتراتی شدن می­ باشد. معمولاً در خاک ­های زراعی، اکسید شدن یون نیتریت به نیترات توسط نیتروباکتر، نسبت به تبدیل یون آمونیوم به نیتریت توسط باکتری نیتروزموناس، با سرعت بیشتری انجام می‌­شود.

به همین علت غالباً غلظت یون نیتریت در خاک‌­ها نا­چیز است. اما هرگاه مقادیر بالایی از ترکیبات حاوی یون آمونیوم به خاک‌­ها اضافه شود، از آنجایی­ که یون آمونیوم برای نیتروباکتر سمی است، ممکن است فرآیند تبدیل شدن یون نیتریت به نیترات متوقف شده و غلظت نیتریت در خاک افزایش یابد. یون نیتریت نیز همانند نیترات به علت داشتن بار منفی، در خاک جذب نشده و به راحتی همراه آب در خاک حرکت می­ کند. نیتریت معمولاً به سرعت به نیترات تبدیل می­ شود، به طـوری­که مهم­ترین گونه­ های غیر­آلی نیتروژن در آب خاک، آمونیوم و نیترات هستند. بر خلاف آمونیوم، یون­ های نیترات در طبیعت به صورت آنیونی وجود دارند و در نتیجه توسط کانی­ های رسی با بار منفی جذب نمی ­شوند. بنابراین نیترات تمایل به آبشویی به داخل آب­ های زیر­زمینی، رودخانه­ ها و دریاچه­ ها دارد.

آمونیوم

     یکی دیگر از رایج­ترین اشکال نیتروژن غیر­آلی در خاک­ ها آمونیاک حاصـل از فرآیند آمونیومی شدن است. آمونیاک به عنـوان یـک گاز در آب خاک حل و تبدیل به آمونیوم می­شود. واکنش آن به صورت زیر است:

NH3 + H2O → NH4+ + OH
.

 

  

   مقدار آمونیوم در محلول خاک بستگی به فشار جزئی آمونیوم دارد. در فشار­های جزئی بالا­تر میزان آمونیوم بیشتری در محلول خاک وجود داشته و در فشار­های جزئی پایین­تر مقدار آمونیوم کمتری در محلول خاک وجود دارد. در حضور رس­ های با بار منفی، بیشتر یون­ های آمونیوم بر روی سطوح کمپلکس­ های رسی جذب می­ شوند و سپس به صورت آمونیوم تبادلی در می­ آیند. بعضی از یون­ های آمونیوم آزاد در معرض نیتراتی شـــدن قرار می ­گیرند و در خاک ­های با تهویه مناسب به یون ­های نیترات تبدیل می ­شوند.

     گاز آمونیاک توسط اعمال فشار و یا سرد شدن تبدیل به آمونیاک مایع می­ شود. برخی از کود­های نیتروژنی مانند سولفات آمونیوم از آمونیاک تولید می ­شوند. به طور کلی، آمونیوم فقط تحت شرایط غیر­هوازی پایدار است. یون­ های آمونیوم به سرعت با کانی­ های رسی دارای بار منفی واکنش داده و با فلزات و ترکیبات آلی تشکیل کمپلکس می­ دهند.ماهیت کاتیونی آمونیوم موجب جذب و نگه داشت آن توسط کانی­ های خاک می­ شود. این فرآیند از آبشویی آمونیوم به لایه ­های پایین­تر خاک جلوگیری می­ کند. وقتی که آمونیوم در فضـا­های بین لایه ­ای رس­های نوع انبساط­ پذیر قرار می­ گیرد، حبس می ­شود. به این فرآیند تثبیت آمونیوم گفته می­ شود.

تاثیر پی اچ برتولید آمونیوم و آمونیاک

در pH برابر با 26/9­، غلظت ­های برابری از آمونیوم و آمونیاک در خاک تولید می‌شود. در خاک ­های با پی­ اچ بالا­تر از 26/9­، تولید آمونیاک بیشتر است. با این حال در بیشتر خاک ­ها و آب دریاچه­ ها و رودخانه ­ها مقدار پی ­اچ پایین­تر از 26/9 است، از این رو آمونیوم پایداری بیشتری دارد.

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *